قیمت ماش 1401

قیمت ماش 1401

قیمت ماش 1401

قیمت ماش به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله کیفیت،نوع محصول، افزایش یا کاهش دلار و زمان برداشت ماش که در این مقاله به جزییات آن پرداخته ایم .

ماش چیست ؟

ماش (به انگلیسی : Vigna radiata) یکی از انواع حبوبات است که قدمت آن به چهار هزار سال قبل برمی گردد. این محصول در انواع و اقسام نقاط جهان مخصوصا در هند و چین بیشترین مصرف را دارد که در چین به آن  سویای سبز گفته می شودکه هم به صورت پخته شده و هم به صورت جوانه مصرف می شود .

در قدیم ایرانی هابه آن ” مِچ ” میگفتند اما با ورود آن به زبان عربی تغییر یافت و کم کم  ” ماش ” نام گرفت.

 

خواص ماش و شکل آن

 

 گیاه ماش باریک و دراز و قهوه‌ای رنگ است و دانه های ماش که کروی شکل و به رنگ خاکستری قهوه ای و سبز می باشند در آن جای میگیرند.

 خواص جوانه ماش

 

جوانه ماش پراز ترکیبات مغذی بوده و انرزی زا می باشد طعم آن کمی شیرین و ترد می باشد و هضم ان نسبت به ماش پخته شده راحت تر می باشد

چینی ها و هندی ها از جوانه ماش جهت آشپزی و موارد درمانی استفاده می شود جوانه ماش سرشار از ویتامین سی است خواص تغذیه ای انها نسیت به نوع جوانه متفاوت است و دارای  غنی ترین مواد ویتامن ها آمینو اسید ها و پروتیین هستند کلسیم منیزیم  روی و بسیاری از مواد مغذی دیگر در ان موجود است.

معجزات و خواص درمانی ماش

 

 برای درمان بیماری های پوستی در بعضی از کشورها ضماد ترکیبی ماش پخته و سرکه  مثل اگزما استفاده می شود. و همچنین در جبران ضعف عمومی  بدنی و تقویت نیروی بدن میتوان از آن استفاده کرد …

 از معجزات دیگر ماش میتوان به پوست آن اشاره کردبه این ترتیب که اگر ماش را با پوست پخته و آن رابخورید درمان  اسهال و اگرماش را بدون پوست بخورید درمان بیماری یبوست می باشد. معروفترین غذایی که با ماش پخته می شود آش ماش است که خواص بسیاری را دارا می باشد از جمله اینکه .

سردرد ها و آبریزش بینی ناشی از سرما خوردگی را بهبود می بخشد و سرفه و تب را تسکین می دهد

میزان تولید و انواع آن 

 

میزان تولید آن و میزان مصرف آن در ایران  نسبت به سایر حبوبات کمتر هست . تولید این نوع از حبوبات در مناطق گرمسیری صورت میگیرد

 در ایران خوزستان بزرگترین مرکز تولید ماش در ایران می باشد شهرهایی مثل دزفول .اهواز. شوشتر این شهرها تولید کننده های اصلی ماش در ایران هستندو همچنین در قسمتی از استان لرستان هم نوعی از ماش کشت می شودکه این نوع ماش به ماش ارتشی معروف است .

در دشت مغان و گرگان و همچنین اطراف استان گلستان هم کشت ماش صورت میگیرد.

 انواع ماش های ایرانی به دو دسته تقسیم می شوند

ماش های ریز محلی که به انها عمرانی گفته میشود

و دسته دوم ماش های درشت هستند که به آنهابذر هندی گفته میشود و ماش ارتشی هم جزو ماش های درشت محسوب میشود

ماش ایرانی

ماش ایرانی بسیار خوش طعم است ولی به علت ظاهر نامناسب و وجود دانه های ناپز است که موجب کاهش کیفیت پخت محصول شده است تقاضا برای این محصول کمتر از نوع خارجی آن است. ماش ارتشی جزو این دسته از ماش ها می باشد.

 

ماش خارجی

 این نوع از ماش به صورت گسترده وارد بازار ایران می شود چون ماش های تولید ایران نیاز مصرف کننده را برآورده نمی کنند و از کشوهای مختلفی مانند ونزویلا , آرزانتین و ازبکستان و … وارد ایران می شود

اگرچه طعم ماش خارجی به پای ماش ایرانی نمیرسد ولی ظاهر مناسب و دانه های یکنواخت و فقدان  وجوددانه های ناپز در آن باعث می شود تا بیشترین سهم بازار از آن این نوع ماش باشد .

اندازه ی دانه ماش

 

سایز ماش به نوع بذر آن و میزان آبدهی به ماش و همچنین کیفیت بذر آن بستگی دارد.

بهترین نوع ماش

بهترین نوع ماش ماش ونوزئلا ویا ماش آرژانتین است .چون ماش آرزانتین بسیار درشت میباشد جزو بهترین نوع ماش محسوب میشود ماش ونزولا هم بسیار تمیز میباشد و جزو خواهان بازار است بعد بع ترتیب ماش ازبک که خاک و خلی تر است و در آخر هم ماش های ایرانی که کیفیت پایین تری دارند و ناپز هستند.

وهمچنین نکته ی مهم اینکه  برای بسته بندی اکثرا ازنوع خارجی استفاده می شود.

تاثیر افزایش دلار در واردات و صادرات ماش

 

افزایش دلار تاثیر آنچنانی در واردات و صادرات ماش نگذاشته است و واردات و صادرات این محصول بیشتر بستگی به عرضه و تقاضا دارد و به همین علت تفاوت آنچنانی نسبت به سال1400 در واردات و صادرات ماش نداشتیم.

قیمت ماش 1401

درمورد قیمت ماش که قبلا حدود 15 تا 16 هزار تومان بود در سال 1401 حول و هوش 29 هزار 30 هزار 32 هزار و35هزار بوده است که این قیمت ها در فصب برداشت این محصول کاهش میابند که بیشتر برج هشت که آبان ماه می باشد با افت شدید قیمت ماش روبرو هستیم. چون بار نو به بازار عرضه میشه و قیمت ها پایین می آیند.

کشف دانه ماش

 

کشف دانه ی ماش را به 4500 سال پیش در هند نسبت می دهند

ماش تا پیش از 3500 سال پیش یک گیاه وحشی بود و اهلی شدن و کشت  آن توسط هندی ها انجام گرفت و به کشور های دیگر خصوصاً کشور های حوزه ی خاورمیانه انتقال یافت. 

بعد ها از هند به چین و سپس به دیگر نقاط جنوب شرق آسیا صادر شد. به گفته ی کارشناسان 2200 سال است که این دانه ی سبز رنگ در کشور هایی مانند تایلند، ازبکستان و ایران کشت میشود و تبدیل به یکی از محبوب ترین انواع حبوبات در آسیای جنوب شرقی شده است

از قرن نهم ماش در آفریقا نیز کشت شدچرا که با آب وهوای گرم آفریقا بسیار سازگار است و غذایی مغذی و مفید برای اهالی این قاره است که به سوء تغذیه دچار می باشند. .

با گذشت زمان حالا این محصول در بخش هایی از جنوب اروپا و ایالات متحده هم کشت می شود..

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.