نحوه کشت برنج و شرایط آن

نحوه کشت برنج و شرایط آن

کشت برنج در نقاط مختلف

شواهد نشان می‌دهند که کشت برنج تقریبا 4000 سال قبل از میلاد در کشورهای هند و  چین متداول بوده است.

 

پس از گندم ، برنج دومین غلات مهم در دنیا محسوب میشود. نزدیک به 90 درصد سطح زیر کشت و تولید برنج متعلق به کشورهای خاور دور می‌باشد. بطور کلی  کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری برمه،تایلند،ویتنام، لائوس،اندونزی،فیلیپین،پاکستان، هند،آمریکا،ژاپن،ایتالیا،مصر،چین، برزیل،کوبا،مکزیک و استرالیا از تولید کنندگان برنج به حساب می‌آیند.

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد دانستنی های ضروری در مورد زراعت برنج به کوشش آقای بهرام فرضی پور کلیک کنید.

مراحل کشت برنج

مراحل کشت برنج

 به گزارش پایگاه خبری گلونی کشت برنج مراحل مختلفی دارد که برای به دست آمدن برنج مرغوب باید تمامی مراحل با دقت کامل و درست انجام شود.

 

برای انتخاب بذر برنج باید از یک منبع مطمئن صورت بگیرد.کشاورزان هر سال بذر برنج را از محصول سال گذشته خود انتخاب می کنند. بذر انتخاب شده باید ناخالص باشد.

 

برخی از کشاورزان بذر برنج مورد نیاز خود را از بانک نشا تهیه می کنند. ولی به کشاورزان توصیه می شود که بذرهای مورد نظر خود را از فروشگاه عرضه معتبر خریداری کنند.

 

آماده کردن زمین کاشت:

 

کشاورزان زمین های زراعی خود را قبل از کاشت در چند مرحله آماده سازی می کنند. بهترین زمان آماده سازی زمستان است زمانی که زمین در خواب زمستانی فرو رفته  کشاورزان میتوانند برای نتیجه بهتر زمین را توسط تراکتور یا تیلر شخم بزنند.

 

شخم زدن زمین باعث می شود  زمین یکدست شود و ساقه های باقیمانده آن از بین بروند.

انتخاب بذر با کیفیت و مناسب:

 

برخی از کشاورزان پس از پایان فصل برداشت بخشی از شالی های خود را به کارخانه های برنجکوبی برده و بخشی دیگر از محصول را برای کاشت در مزرعه اختصاص می دهند.

 

برخی دیگر از کشاورزان بذر مورد نیاز خود را از کشاورزان دیگر و یا خزانه بذر به صورت آماده خریداری می کنند.

بذر برنج

تامین آب مورد نیاز جهت آبیاری مزارع برنج:

 

کشاورزان با استفاده از پمپ آب، آب را از چاه های آب به داخل مزرعه پمپاژ می کنند. آبیاری برنج هم تا زمانیکه ساقه های برنج سبز است انجام می شود.

کاشت برنج در مزرعه :

 

کشاورزان بعد از این مرحله بذر ها را به مزرعه برنج انتقال می دهند تا در مزرعه کاشته شود. بذر بعمل آمده حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر ارتفاع دارد و به صورت دسته های ۳ تا ۵ تایی به فاصله ۲۰ سانت از هم کاشته می شوند.

شرایط مناسب برای کشت مناسب

دما:

میانگین دمای مورد نیاز برنج هنگام رشد باید بین ۲۰ تا ۳۷ درجه سانتیگراد باشد. پایین بودن دما در اوایل فصل زراعی یا آبیاری مزرعه با آب سرد سبب می‌شود که زمان رسیدن دانه‌ها به تأخیر افتد.

نور:

نور

 یکی از عوامل مؤثر در رشد گیاه، نور است. شدت نور در اوایل فصل زراعی شاید عامل محدود کننده‌ای برای رشد برنج به حساب آید.

اما با نزدیک شدن به پایان فصل زراعی، به ویژه هنگام تشکیل خوشه، رقابت برای جذب نور بین بوته‌ها افزایش می‌یابد.

رطوبت:

مناسب‌ترین میزان رطوبت برای گلدهی گیاه برنج، ۷۰ تا ۸۰ درصد است. که کمتر از ۴۰ درصد آن، عامل بازدارنده‌ای برای گلدهی گیاه به شمار می‌رود. وزش باد و ریزش باران و تگرگ، در زمان گلدهی مضر است.

و بارندگی هنگام برداشت محصول ،عملیات مربوط به خشک شدن محصول را به تأخیر می‌اندازد. برنج، کلاً گیاه آب دوستی به شمار می‌رود.آبزی نیست چون ریشه گیاهان آبزی قادر نیست که تارهای کشنده و ریشه‌های فرعی تولید کند.

آب:

 برنج از سایر غلات بیشتر به آب نیاز دارد. 80 درصد آب مورد نیاز محصول برنج تولید شده در جهان به ویژه در نقاط استوایی، از آب باران تأمین می‌گردد. 20 درصد باقی‌مانده را از آب رودخانه و آب چاه تأمین می‌کند.

آیا کاشت برنج عامل بحران آب است؟

سید محمد موسوی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به اینکه برای کاشت برنج، زیر گیاه برنج را با گل و خاک از ته می بندیم بنابراین یک میزان آب ثابت روی برنج باقی می ماند و این  باعث صرفه جویی در مصرف آب برای کشت برنج شده است.

بنابراین این صحبت که کاشت برنج عامل بحران آب است، یک حرف غیر علمی است.

آب باران

خاک:

برنج در خاک های مختلف، از فقیر تا غنی که تنها آب مورد نیاز گیاه تأمین باشد به عمل می‌آید. البته مقدار آب مصرفی در خاک های سبک بیش از خاک های سنگین است.

 

مناسب‌ترین خاک برای کشت برنج، خاک رسی با لایه غیرقابل نفوذ در عمق ۵۰ تا ۱۵۰ سانتیمتری و همراه با مقدار زیادی مواد آلی است. برنج اصولاً نسبت به شوری خاک و شوری آب مقاوم است.

امکان کشت برنج در مرحله دوم ۱۰۰ درصد آلودگی بالایی وجود دارد؟

سیدرضا اسماعیل‌زاده رئیس پژوهشکده صنایع غذایی مازندران در این باره به ایسنا می‌گوید برنجی که در برداشت اولیه، به دست می‌آید سالم و دارای امنیت غذایی بالایی است و تولید درست برنج کشت دوم، بعد از برداشت اولیه صورت می گیرد. زمانی که باقیمانده شلتوک در زمین به صورت خودرو جوانه می‌زند و با بقایای مواد مغذی موجود در زمین رشد می‌کند.

وی با بیان اینکه روش متداول در کشت دوم برنج بسیار خطرناک است، گفت: کشاورزان بلافاصله بعد از برداشت اولیه برنج و با سم و کود فراوان اقدام به کشت دوم می کنند تا راندمان اقتصادی بالاتری داشته باشند.

رئیس پژوهشکده صنایع غذایی مازندران با اشاره به اینکه متاسفانه مسئولان آگاهانه یا ناآگاهانه از کشت دوم برنج حمایت می کنند، اظهار کرد: پس از آزمایش‌های فراوانی که بر روی برنج کشت دوم صورت داده اند، به این نتیجه میرسیم که میزان آرسنیک موجود دراین نوع برنج بسیار زیاد و نیز چند برابر اندازه مجاز استاندارد است در نتیجه 100 درصد از نظر تغذیه ای و ایمنی اشکال دارد.

برای مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر مقالات زیر را مطالعه کنید:

انواع برنج در بازار ایران

مقایسه انواع برنج ایرانی و جایگاه آن

شرکت حبوبات مهر عرضه کننده انواع برنج و حبوبات در بازار ایران در خدمت شماست

برای کسب اطلاعات بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

 

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
mehrgrains.telegram.phooto
کانال تلگرامی حبوبات مهر
مقالات مرتبط
قیمت برنج در بازار امروز(بهمن99)

قیمت برنج در بازار امروز(بهمن99)

بررسي رابطه قيمت برنج داخلي با قيمت برنج هاي وارداتي

بررسي رابطه قيمت برنج داخلي با قيمت برنج هاي وارداتي

آشنایی با برنج1121 پاکستانی و انواع آن

آشنایی با برنج1121 پاکستانی و انواع آن

آشنایی کامل با برنج1121هندی و مضرات آن

آشنایی کامل با برنج1121هندی و مضرات آن

در کجای ایران برنج کشت میشود؟(+فایل ویدئویی)

در کجای ایران برنج کشت میشود؟(+فایل ویدئویی)

همه چیز درباره برنج سفید

همه چیز درباره برنج سفید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.