انواع برنج در بازار ایران

انواع برنج در بازار ایران

برنج (به انگلیسیRice)از مهم ترین غلات برنج و اقلام غذایی جهان که بیش از نیمی از جمعیت جهان از آن تغذیه میکنند و در دسته بندی های مختلفی قرار میگیرند.در این مقاله به انواع برنج در بازار ایران میپردازیم.

پارسینه نوشت: برنج بخش قابل توجهی از رژیم غذایی برای بسیاری از مردم در سراسر جهان است. سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد گزارش می‌دهد که برنج ۱۹ درصد کل کالری موجود در جهان را تشکیل می‌دهد.

انواع برنج عبارتند از:

گروه اول: برنج های دانه بلند

گروه دوم: برنج های دانه متوسط

گروه سوم: برنج های دانه کوتاه

گروه اول :

 

از برنج های دانه بلند میتوان به برنج سفید،برنج قهوه ای،برنج باسماتی،برنج جاسمین اشاره کرد.

برنج سفید:

برنج سفید

برای بدست آوردن برنج سفید ،‌دانه های برنج را در دستگاههای مخصوصی می ریزند و این دستگاهها پوسته خارجی برنج را از آن جدا کرده و سپس با اصطکاک دادن برنج بدون پوسته با یکدیگر غشای خارجی آن نیز از بین می رود و برنج به رنگ سفید و شفاف بدست می آید.

 

برنج سفیدیکی از شناخته شده ترین انواع برنج در هر آشپزخانه ای است که بافت نرم و پف کرده ای دارد و دانه های آن بعد از پخت متمایز میشوند.

 

افزایش 25 درصدی برداشت برنج از شالیزار های آمل:

 

فرماندار ویژه آمل گفت: افزایش 25درصدی برداشت برنج سفید از شالیزارهای آمل صورت می گیرد. به گزارش ایسنا، سیدجعفررسولی در بازدید از واحدهای شالیکوبی بخش دابودشت آمل بیان کرد: به دلیل شرایط جوی مساعد در سال جاری، میزان تولید برنج سفید نسبت به سال قبل حدود 25 درصد افزایش داشته و از دوهزار کیلوگرم در هر هکتار به 2500 کیلوگرم رسیده است.

 

برنج قهوه ای:

برنج قهوه ای

دانه بلند نوع کامل برنج سفید است که طعم فندقی دارد و برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید سرشار از آهن , روی , فسفر , منگنز , کلسیم , منیزیم , پتاسیم سلنیم , ویتامین های E ,B1 , B2 , B3 , B6 , K است که باعث می شود خواص بهتری داشته باشد.

آیا برنج سفید افزایش وزن می اورد؟

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف روزانه یک واحد حبوبات توصیه می‌شود، گفت: برنج سفید به تنهایی به افزایش وزن دامن می‌زند و از آنجا که حبوبات منبع غنی فیبر غذایی هستند، به کنترل چاقی و اضافه وزن کمک می‌کنند.

برنج قهوه ای منبع قوی از پروتئین است و مقدار زیادی فیبر به رژیم غذایی شما می افزاید و اسدهای چربی را که برای تندرستی شما لازم است را فراهم می کند.

برنج قهوه ای در واقع یک برنج سبوس دار است که می توان آن را جزء دسته غلات به حساب آورد.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله زیر را مطالعه نمایید:

برنج باسماتی:

برنج باسماتی

برنج اصلی در تهیه غذاهای هندی و پاکستانی است که با دانه های بسیار بلند، عطر و طعم متمایزش شناخته می شود. 

 

بر اساس گزارش انجمن دیابت کانادا برنج باسماتی شاخص گلوکز برابر با ۵۶ تا ۶۹ دارد که آن را برای استفاده افراد دیابتی در مقایسه با مواد خوراکی که از آرد سپید تهیه گشته‌اند مناسب می‌سازد.

 

برنج جاسمین

برنج جاسمین

نوعی برنج تایلندی است که دانه های بلند و نیمه شفاف دارد، بعد از پخت عطری خوش و ملایم از آن بلند می شود و بافتی چسبناک پیدا می کند.

گروه دوم:

 

از برنج های دانه متوسط میتوان به برنج ژاپنی ،برنج بمبا اشاره کرد.

برنج ژاپنی:

برنج ژاپنی

 

معمولا از برنج‌های مدل ژاپنی برای درست کردن سوشی استفاده می شود اما به عنوان یک برنج ساده برای کنار غذا نیز بسیار مناسب است. این برنج به صورت خام حالتی نیمه شفاف و سفت دارد اما پس از پخت حالتی چسبنده پیدا می‌کند.

 

برنج بمبا:

برنج بمبا

نوعی برنج اسپانیایی است که برای درست کردن غذای سنتی پایِلا استفاده می شود. برنج بُمبا دو برابر برنج دانه بلند آب جذب می کند، با این حال مثل سایر برنج های دانه کوتاه حالت چسبنده پیدا نمی کند.

گروه سوم:

 

از برنج های دانه کوتاه هم میتوان به برنج آرباریو و برنج قهوه ای دانه کوتاه اشاره کرد

برنج آرباریو

برنج آرباریو

از انواع برنج ایتالیایی و یکی از فراوانترین برنج های سوپرفینو (فوق‌العاده) ایتالیایی است که در گذشته برای درست کردن ریزوتو از آن استفاده می شده است. برنج آرباریو دارای دانه های چاق و درشت و مقادیر زیادی آمیلوپکتین است. آمیلوپکتین نوعی نشاسته چسبناک است که در تبلیغات تجاری ریزوتو به عنوان عامل ایجاد کننده بافت خامه ای آن نمایش داده می شود.

برنج قهوه‌ای دانه کوتاه

برنج قهوه ای دانه کوتاه

 این برنج مانند انواع دیگر برنج دانه کوتاه دارای سطح بالایی از آمیلوپکتین است که موجب می شود بعد از پخت کمی چسبنده شود. سبوس دست نخورده این برنج باعث می شود نسبت به برنج سفید کمی سفت باشد.

 

شرکت حبوبات  مهر عرضه کننده انواع برنج و حبوبات در بازار ایران در خدمت شماست

برای کسب اطلاعات بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
mehrgrains.telegram.phooto
کانال تلگرامی حبوبات مهر
مقالات مرتبط
قیمت برنج در بازار امروز(بهمن99)

قیمت برنج در بازار امروز(بهمن99)

بررسي رابطه قيمت برنج داخلي با قيمت برنج هاي وارداتي

بررسي رابطه قيمت برنج داخلي با قيمت برنج هاي وارداتي

آشنایی با برنج1121 پاکستانی و انواع آن

آشنایی با برنج1121 پاکستانی و انواع آن

آشنایی کامل با برنج1121هندی و مضرات آن

آشنایی کامل با برنج1121هندی و مضرات آن

در کجای ایران برنج کشت میشود؟(+فایل ویدئویی)

در کجای ایران برنج کشت میشود؟(+فایل ویدئویی)

همه چیز درباره برنج سفید

همه چیز درباره برنج سفید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.